Siirry sisältöön
2000-luku - Valtakunnallinen toimija 54

2000-luku – Valtakunnallinen toimija

Historia

Ohuen ohuet leikkeleet lanseerataan

2001: Ohuen ohuet leikkeleet lanseerattiin pitkän tuotekehittelytyön tuloksena vuonna 2001. Snellman oli ensimmäinen lihajalostamo, joka tarjosi näitä uusia leikkeleitä kauppojen valikoimaan. Nykyään Ohuen ohuet leikkeleet viipaloidaan siististi päällekäin, jotta niiden saaminen ulos pakkauksesta on helpompaa.

 

 


 

Yritysvalmentaja Christoph mukaan kuvioihin

2002: Yritysvalmentaja Christoph Treier palkattiin Snellmanille vuonna 2002. Tavoitteena oli yhdessä henkilöstöpäällikkö Lena Holmbergin ja terveysvalmentaja Tom Stenvallin kanssa parantaa henkilöstön viihtyvyyttä.

 

 


 

Sous vide -tuote Herra Snellmanin valmiit lihakastikkeet vuoden tähtituotteeksi

2002: Snellmanin sous vide -tuotteisiin kuuluva tuotesarja Herra Snellmanin valmiit lihakastikkeet valittiin vuoden tähtituotteeksi alku- ja pääruokien sarjassa vuonna 2002. HoReCa-sektorilla sous vide -tuotteet ovat edelleen suosittuja.

 

 

 

 

 

 


 

Snellman Suomen Sianjalostus Oy:n osakkaaksi

Suomalainen sianjalostus hajaantuu 2000-luvun alussa kun useat keskeiset markkinoiden toimijat siirtyvät käyttämään ulkomaista genetiikkaa. Turvatakseen mahdollisuuden jalostaa sikoja suomalaisilla roduilla, maatiaisella ja yorkshirellä, Snellman, Suomen kotieläinjalostusosuuskunta ja sianjalostajat perustavat Suomen Sianjalostus Oy:n ja toteuttavat uuden sianjalostusaseman rakennushankeen Längelmäelle.

 


 

Uusi tj

2005: Gerhard Snellman jättää toimitusjohtajan tehtävät ja Martti Vähäkankaasta tulee uusi toimitusjohtaja.

 


 

BRC-sertifikaatti

2005: Snellmanille myönnettiin Suomen ensimmäisenä lihanjalostusyrityksenä BRC-sertifikaatti. Sertifikaatti on kansainvälinen ja sen lähtökohtana on kuluttajan turvallisuus.

 

 

 

 


 

Viipaloitu maksamakkara

Viipaloidut maksamakkarat vuoden päivittäistavaralanseeraus

 

2005: Snellmanin viipaloidut maksamakkarat palkittiin “Vuoden 2005 päivittäistavaralanseeraus” -maininnalla. Viipaloidut maksamakkarat helpottavat kuluttajan arkea, koska ne on valmiiksi leikattu – maksamakkaroita käsitellessä ei tarvitse enää liata sormiaan. Nämä käytännölliset, innovatiiviset ja korkealuokkaiset tuotteet ovat myös Herra Snellmanin makuun.Viipaloitu maksamakkara on vuoden päivittäistavaralanseeraus

 


 

Valmisruokavalmistaja Kokkikartano osaksi Snellman-konsernia

2006: Konsernin rakentaminen aloitettiin 2000-luvun alussa ja ensimmäinen ratkaiseva askel otettiin valmisruokavalmistaja Kokkikartanon oston myötä vuonna 2006.

 

 


 

Valtavat energiasäästöt kestävän kehityksen puolesta

2007: Kuusisaaren tehtaalla otetaan käyttöön ensimmäinen lämpöpumppu ja tämän tuotua mittavia säästöjä taloudellisesti sekä ympäristöä silmällä pitäen päätettiin asentaa uusi 1,4 megawatin korkealämpöpumppu vuonna 2009.  Snellmanin periaatteena on käyttää niin vähän energiaa kuin mahdollista, hyödyntää hukkalämpö ja ostaa edullisinta energiaa. Lämpöpumppu ottaa talteen lämmön jätevedestä lämmittääkseen käyttöveden ja kiinteistön. Tämän Scancoolin kanssa yhteistyössä kehitetyn ratkaisun avulla yritys säästää 800 tonnia öljyä vuodessa.

 


 

Snellman Trading Oy perustetaan

2008: Snellman Trading Oy perustettiin palvelemaan yrityksen HoReCa-asiakkaita. Snellman Trading myy Herra Snellmanin lihaa ja lihavalmisteita, Kokkikartanon valmisruokaa, Panini-patonkeja ja Rydberg-majoneesia.

 

 


 

Kunnon jauheliha lanseerataan

2009: Kunnon jauheliha lanseerattiin vuonna 2009 ja siitä tuli myyntimenestys.

 


 

Snellman saa valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon

2009: Suomen Yrittäjät ja Fennia jakavat vuosittain valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon. Vuonna 2009 palkinnon sai mm. Snellman. Palkintoa on jaettu vuodesta 1968 lähtien yrityksille, joiden liike-idea kantaa suhdannevaihteluista huolimatta. Nimityksen motivointina mainittiin monet eri makuvaihtoehdot, uudet, helposti valmistettavat tuotteet sekä yrityksen usko meetvurstin tulevaisuuteen ja kysyntään. Lisäksi korostettiin sitä, että kaikki Snellmanin työntekijät osallistuvat myös aktiivisesti tuotteiden, tuotannon ja markkinoinnin kehittämiseen.

 

 


 

2009: Snellmanni ilmestyy ensimmäisen kerran

Herra Snellmanin asiakaslehti Snellmanni ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 2009.

2009: Aluksi tuotteet savustettiin oikealla leppälastuista saadulla savulla kunnes 1980-luvulla siirryttiin nestesavustukseen. Vuonna 2009 vanhat perinteet otetaan taas käyttöön ja kaikki Snellmanin kokolihatuotteet savustetaan taas Teerijärven leppälastujen aidolla savulla.

 

 


 

2010-luku: Konserni Oy Snellman Ab

Viihtyvyysennätys Snellmanilla

2010: Vuonna 2010 tehtiin Snellmanilla viihtyvyysennätys keskiarvolla 3,63! Alhaisin keskiarvo mittausajanjakson aikana oli vuonna 2000 3,39.

 


 

Snellman poistaa natriumglutamaatin kaikista tuotteistaan

2010: Snellman poistaa ensimmäisenä Suomen elintarvikealan yrityksistä arominvahventeena käytetyn natriumglutamaatin ja kamaran eli siannahan kaikista tuotteistaan.

2010: Kokolihatuotteet valmistetaan vuodesta 2010 lähtien lisäksi ilman lisättyjä proteiineja, karrageenejä ja kuituja.

 


 

Vuoden Markkinointiteko 2009

Snellman sai vuonna 2009 Vuoden Markkinointiteko -palkinnon. Palkinnon jakaa Suomen Markkinointiliitto MARK. Kunnon jauheliha oli Suomen ensimmäinen markkinointikampanja jauhelihalle. Lihanjalostusalan markkinointi on pääasiassa keskittynyt uutuustuotteisiin, mikä teki tämän bulkkituotteen massamarkkinoista erilaista.

 


 

Snellman saa suuren suomenruotsalaisen Skålen-mainospalkinnon vuonna 2010

Suuri suomenruotsalainen Skålen-mainospalkinto saatiin vuonna 2010 parhaasta mainoksesta. Tuomariston mukaan sanoma kommunikoitiin tehokkaasti kohderyhmälle vaikka oli kyse arkisesta tuotteesta. Tuomaristo antoi arvoa sille, että kieli oli selvää suomenruotsia eikä riikinruotsia.

 


 

Grand Effie 2009 ja 2010

Kunnon Jauheliha -kampanja. Snellmanille myönnettiin Grand Effie maailman suurimman markkinointikilpailun Effie Awardsin kansallisessa sarjassa. Grand Effie myönnetään kampanjalle, joka on saavuttanut parhaan tuloksen kyseisen vuoden aikana. Lisäksi Snellman sai yhden kullan ja hopean kahdessa alakategoriassa. Kampanja Kumpi on parempi? Sai myös Grand Effien 2010.

 

 


 

Teurastusmäärän kasvu

Snellmanin Teurastamon tuottajalehden numerossa 1/1994 ilmoitetaan teurastusmäärän kasvaneen tasaiseen tahtiin aina teurastamon ostamisesta lähtien vuonna 1985.  Kahdeksan vuoden aikana teurastamo oli nelinkertaistanut tuotantonsa. Vuonna 1994 teurastettiin 7,68 miljoonaa kiloa ja teurastamon oston aikoihin vajaat 2,0 miljoonaa kiloa vuodessa. Vuonna 2009 teurastusmäärä kasvoi huomattavasti ja nousi 29,7 miljoonaan kiloon. Ainoa vuosi, jolloin kokonaismäärä ei kasvanut, oli 1995. Tällöin muutto teurastamon uusiin tiloihin ja teuraseläinten vastaanotto uuden teurastamon alkuaikoina aiheuttivat ongelmia ja olivat myös syynä kasvun pysähtymiseen. Snellmanin Lihanjalostus Oy:n seuraava suuri investointi on teurastamon lisärakennus, jonka rakennustyöt aloitettiin kevättalvella 2011. Uuden teurastamon arvioidaan olevan käyttövalmis vuoden 2012 alussa.

 


 

2010: Snellman ostaa FABA Sika Oy:n.

Vuonna 2010 Snellman ostaa kotieläinjalostus- ja siemennysosuuskuntien perustaman FABA Sika Oy:n  kaikki osakkeet näin varmistetaan suomalaisen sikamateriaalin kehitysmahdollisuuksien jatkuvuus.


 

Tiesitkö muuten että…

ihka ensimmäinen Snellmanin omistuksessa ollut kauppa oli Karlin pitämä kioski Storströmmenillä Luodossa hänen asuessaan siellä väliaikaisesti Kurtin, Larsin ja Perin asuessa Pietarsaaressa Piispankadulla.

yrityksen HoReCa-toiminta aloitettiin jo 1950-luvulla? Snellmanilla oli jo 1950-luvulla asiakkaana suurkeittiöitä, esim. Strengbergin tupakkatehdas, Wärtsilän ruokala ja Perälän ruokapalvelu. Ruokapalvelu, joka kuului Herkkuhalliin, hoiti palvelun.  Liiketoiminta myytiin 1994.  Kaupan palvelutiskeille ja suurkeittiöille tarjottiin valmiiksi paloiteltuja tuotteita suurissa muovilaatikoissa sekä lounasannoksia. Ravintola Visa Grande tuli vuonna 1993 osaksi Snellmania, mutta ei enää ole yrityksen omistuksessa.

Vihannesjalostus ja -tukkukauppa olivat osa liiketoimintaa 1950-luvulta 1990-luvulle asti.

Snellmanin johdolla valmistetaan myös eläinten ruokaa Snellman-konserniin kuuluvan MUSH-yrityksen kautta. Veljekset harjoittivat myös jonkin aikaa kakkujen maahantuontia ja eräässä vaiheessa heidän aikomuksenaan oli ryhtyä öljysheikeiksi öljynjalostusyrityksellään nimeltä Waste Oil.